Thuis in Yanji

Vanmorgen moesten we om 10:00 uur het hotel uit. Maar de trein vertrekt om 14:00 uur, wat doe je dan? Juist ja een brunch scoren. Hebben hotpot Harbin stijl gegeten. Daarna natuurlijk nog even het beroemde ijsje halen en nog wat lekkers voor onderweg. Harbin staat bekend om zijn brood, koekjes en worst. Natuurlijk een vracht lading meegenomen.

Weet niet wat er gebeurd is, maar vermoedelijk zijn er foto’s van mij gemaakt en gebruikt voor reclames. Dat gebeurt hier nog wel eens. Maar gisteren wilden er twee jongetjes met mij op de foto en vandaag een man. Geen probleem dus kunnen ze lekker opscheppen. Gebeurde mij in Indonesië regelmatig dat ik met de gehele familie op de foto moest.

Toen een taxi scoren, dat viel niet mee. Alles wat voorbij kwam was bezet. Op een gegeven moment liep Hui en ma de hoek om en zag ik net op dat moment een lege taxi. Op z’n Hollands een schreeuw en de hand omhoog. Jawel we hadden een taxi. Vervolgens de stad door crossen en gedropt bij het station.

Instappen in de hier wel werkende hsl ging snel. We hadden rijtuig 2 stoel nummers 18a,b,c en 17a. Koffer in het rek, jassen uit en van ons mocht hij rijden. Maar ja, niet iedereen was nog binnen. Ook toen die binnen waren vertrok hij nog niet, alles gaat hier exact op tijd, zelfs de aankomst op ieder station.

Aangekomen in Yanji wachten ons een verrassing. Het stormde en met een temperatuur van -8 voelt dat als -20 aan. Snel de tunnel in en naar de taxi. Dit gaat gelukkig nu eerlijk tov vroeger en zaten we snel in de warme wagen. Het ritje naar huis ging ook voorspoedig.

China gaat zich de komende dagen compleet verplaatsen.

Met het aankomend oud en nieuw krijgt iedereen hier vrij, alleen de private sector als eettentjes en zo werken. Maar veel kinderen werken of studeren ver van hun ouderlijk huis. Maar met Chinees nieuwjaar is het traditie dat de jongeren hun ouders opzoeken. De komende dagen en na het nieuwjaar is er geen kaartje voor voor trein of vliegtuig meer te krijgen. Als iedereen weer terug is gaan we verdere plannen maken.

Voor hen die ooit eens naar Harbin willen.

Zou het zeker een keer doen. Let wel op er is geen kip te vinden die Engels spreekt, laat staan een andere taal. Berijd je vooral goed voor waar je heen wilt. Hotel kun je het beste nemen in of vlakbij het oude centrum. Als je zonder luxe kunt ben je rond de 25 euro per nacht kwijt. Anders loopt het snel vies op. Een taxi moet je de meter mee laten lopen, sommige willen je rijden zonder meter, kost je het dubbele. Is voor ons niet zo veel, paar euro’s, maar is zeker niet de bedoeling.

In de zomer is het heerlijk koel tov van de rest van het land, dus de Chinees gaat hier graag op vakantie. Maar in de winter rond de periode van het festival, lopen de temperaturen erg laag van overdag -15 tot in de nacht tot soms wel -28. Wij hebben geluk gehad dat het niet zo koud was, maar is zeker niet normaal.